Maroko - Agadir

Dovolená MAROKO
Agadir 25. 8.  – 1. 9.  2012

Přílet a cesta na hotel
Při přistání k letadlu přistavěli schody,  po kterých jsme sešli na letištní plochu. Když jsme se dostali do budovy, dostali jsme příletové karty, které bylo nutno vyplnit. VEZMĚTE SI PROPISKU!!!
Po absolvování letištní kontroly jsme na pásu vyhledali zavazadla, rozměnili si peníze na DIRHAMY,  (není nutné měnit mnoho peněz, všude po nás chtěli spíše EURA) a vydali se k autobusu.
Hned při opuštění letiště se na Vás vrhnou letištní nosiči zavazadel a jsou velmi neodbytní. Když jsme  za službu podávali 10 dirhamů (cca 23 Kč) náš nosič zakroutil hlavou a řekl si o EURA.
Nebuďte hned první den ke každému štědří, bakšiš je požadován za každou vykonanou službu ( i za radu ),  takže na konci dovolené zjistíte, že jste rozdali 1000 Kč.
Cesta v klimatizovaném autobuse byla perfektní, se zájmem a údivem jsme z okýnek koukali na sucho, chudobu a nepořádek, který v projíždějících městech byl.
Po příjezdu na hotel musíte zase vyplnit ubytovací karty. Požadovali pasy a VOUCHER, až druhý den od delegátky jsme se dozvěděli, že jsme voucher měli požadovat zpět, protože jsme na něj měli dostat ještě letenky zpátky.
My jsme měli naštěstí voucher vytištěný víckrát, takže nevznikl žádný problém.
Doporučujeme také naskenování pasů. V případě ztráty se můžete prokazovat kopiemi.
Po vyřízení všech záležitostí na recepci se nás ujal pikolík, který nás dovedl k pokoji. No v našem případě to byl spíše běh, protože pán měl strach, aby nepřišel o mnoho bakšišů za doprovod, tak šel asi 30 km rychlostí :o)
Agadir
Berbersky znamená název Agadir „opevněná sýpka“. Koncem 16. století bylo město dobito marockým vládcem z rodu Saadovců.
Tragickou událostí se do dějin města zapsal rok 1960, kdy vypuklo ničivé zemětřesení. Domy byly během několika okamžiků srovnány se zemí a o život přišlo přes 17 000 lidí. Za své vzaly také pozůstatky z historie. Většina památek a historické centrum KASBAH bylo zničeno.
Dnes je však Agadir nazýván perlou marockého pobřeží a po ničivém zemětřesení už není ani stopy. Záruka slunečného počasí, krásná 10 km dlouhá písečná pláž, hotely, restaurace a mnoho obchůdků, to vše sem láká k odpočinku turisty s celého světa. Zajímavým místem pro nakupování je tržnice SOUK AL HAD, obestavěná vysokou zdí, kam se vstupuje jednou z dvanácti bran. K odpočinku se nabízí půvabný park, kterému se říká ptačí údolí.

Hotel:  **** LTI AGADIR BEACH CLUB

1.       dojem: ŠOK! Naprosté bludiště!
Delegátka přijela až 2. den!! Spíše se jednalo o sepsání výletů po okolí, základní informace jsme si našli už před odletem.
Jazyky: Angličtina, francouzština, němčina a arabština
Někdo občas řekne nějaké slovo česky, třeba jeden trhovec věděl, jak se řekne 150, zdarec aj.
Pokoje: klimatizované, čisté v rámci možností. Nechali jsme 1 EURO na posteli a úklid s výměnou ručníků byl perfektní. Postele byly oddělené, ale srazili jsme si je k sobě. Každý pokoj měl balkon, vanu, TV-sat, telefon, ledničku, trezor (za poplatek Vám na recepci k tomu dají kartu pro obsluhu)
Vybavení pokoje: retro styl
Vůně: zvláštní, orientální, musíte si na ní zvyknout
Bazén: není tak velký, jak vypadá na fotkách, voda byla čistá. Sehnat si místo je umění, veškerá lehátka byla zabraná přehozenými ručníky i když se to nemá – RECEPT – ještě před snídaní si takto zaberte místa….toto platí jak u bazénu,  tak na pláži.
Pokud nemáte malé děti, trávit čas u bazénu nemá cenu, oceán je neskutečně krásný a úžasný.
Voda (srpen) byla teplá a krásně čisťoučká, občas jsme viděli i hejno rybiček, písek byl jemný, na pláži bylo hodně mušliček.
Dost nás však překvapil nepořádek na pláži. Někteří bezohlední turisté, ale také místí obyvatelé pohazují do písku pet lahve, nedopalky od cigaret a další odpadky. Naštěstí každé ráno chodili sběrači, kteří alespoň ten viditelný nepořádek odstranili.
Pláž je od hotelu oddělena hezkou promenádou, od 8:30 do 18:00 byla soukromá pro členy hotelu. Na pláži také naleznete minibar s nealkoholickými nápoji, ale např.: pomerančový džus není v AI a stojí 20 Dirhamů.
Slíbená policie jezdila po pláži na čtyřkolkách od pondělí do čtvrtka.

AKCE RUČNÍKY
Musíte si dojít na recepci, kde za 1 ručník zaplatíte 100 Dirhamů. Po zaplacení dostanete potvrzení o zaplacení  se kterým musíte jít k bazénu a obsluha (jestli jí tam najdete) Vám dá ručníky a potvrzení si schovají. Výdej je od cca 8.30 – 15:00, to je i termín pro odevzdání ručníků.
Když odevzdáte ručník (musíte večer), tak Vám dají zpět potvrzení o zaplacení, které zase předložíte ráno a dostanete čistý ručník. Výměna ručníků není možná!!
Na konci pobytu ručníky odevzdáte a oni Vám dají potvrzení, které předložíte na recepci a budou Vám vráceny peníze.
Výlety
S CK jsme vyrazili na jediný výlet do IMOUZZER – zelená oáza – cesta údolím ráje.
Jednalo se o půldenní projíždění pohořím Atlas s občasnými zastávkami se zajímavým programem.
Pojedete podél pobřeží Atlantiku přes palmové háje, zelená údolí, banánové plantáže a úzké soutěsky, olivovníky v údolí Asif Tamraght, krásné údolí zvané „údolí ráje“. Projedete jednou z nejkrásnějších horských scenérií. V Imouzzer vás okouzlí nádherné výhledy, ale i opojná vůně levandule a divokého rozmarýnu.
V horách bylo sucho, horko a neskutečný nepořádek, lidé to tam vůbec neřeší a nevadí jim v tom žít. Hory byly neskutečné, na cestu si ale vezměte kinedryl,protože silnice byla samá serpentina a jezdilo se pořád z kopce a do konce.

První zastávka byla v tradiční dílně pro výrobu arganového oleje. Produktů k zakoupení bylo mnoho, od oleje do studené kuchyně až po kosmetické výrobky na pleť, vlasy, vrásky aj. Tuto výrobu podporuje místní král, protože ženy, které se podílejí na výrobě jsou buď vdovy,  nebo ženy opuštěné s více dětmi a jsou to ženy negramotné.

Cena jedlého arganového oleje byla v místě 80 Dh, oleje na vlasy 160 Dh. Od delegátky jsme se dozvěděli, že tyto výrobky nejsou zředěné ani jinak ošizené a naopak ve městě nebo na trhu ošizené jsou a proto jsou ceny nižší.
Cena jedlého oleje v obchodě je 49 Dh a na vlasy 59.50Dh.
Arganový olej se získává z jader stromu Argánie trnité (argania spinosa), který se vyskytuje výhradně v jihozápadní části Maroka. Tento vzácný strom se dožívá 150 – 200 let a dorůstá do výšky až 10 metrů. Je odolný proti horku a suchu. Za poslední roky výskyt těchto stromů klesl a zvláštností je, že se nepodařilo tyto stromy začít pěstovat v jiných místech na světě. Jeho plody se podobají olivám a listy jsou výtečnou potravou pro kozy. Plody jsou zpočátku zelené, s dozráváním se barva mění na jasně žlutou. Plod má 3 vrstvy: slupku, vnější dužinu a skořápku s peckou, která obsahuje arganový olej. Podle doby sběru a způsobu výroby se arganový olej dělí na potravinový a kosmetický. Arganový olej vyrábí manuálně berberské ženy ve svých vesnicích. Ruční výroba zachovává všechny příznivé látky, které surovina obsahuje.

Tržiště – SOUK AL HAD
Na tržiště jsme se vydali pěšky. Cesta byla dlouhá a zapeklitá. Zjistili jsme, že v Maroku neplatí přednost pro chodce, proto jsme přechody přebíhali. Byli jsme svědky i nehody, dodnes nechápeme,  jak k ní mohlo dojít J…Řidiči nechávají auta uprostřed silnice a jednoduše odejdou……
Doprava byla pro nás nepochopitelná, přednost má ten co nejvíc troubí, na kruhovém objezdu to byl totální chaos…
Cca po půl hodině jsme se dostali ke vchodu do tržnice. Překvapením byla prostornost a velikost trhu, který byl rozdělen na potravinovou a textilní část. U prvního krámku jsme si koupili koření, v dalším krámku žena dostala jako dárek barvu na rty. Na trhu si krásné procvičíte smlouvání, jako příklad uvedeme zakoupení manželčiny kabelky.  V jednom obchodě byla kabelka za 600 Dh a po pár metrech narazíte na tu samou za 150, takže smlouvat, smlouvat a zase smlouvat.
Nakonec jsme odnášeli kabelku za 110 Dh. s označením Louis Vuitton J
Jak bývá u maročanů zvykem, dostalo se nám pozvání na marocký ROYAL TEA.
Připravuje se následovně:
Uvaříme vodu ve které 2 minuty louhujeme čínský gunpowder zelený čaj, poté postupně přidáváme suroviny: Verbena, Pelargonie růžová, divoká máta, citrónová tráva, pelyněk, šalvěj a tymián.
Nakonec se přidá 1 a 1/2 kostky cukru. Čaj nalijeme z výšky do skleniček a ze skleniček vlijeme zpět do konvičky…takto opakujeme 3x. Chuť je neskutečná!!!
Neodmítejte jejich nabídku pohoštění – je to úžasný zážitek.
Nakoupili jsme si suroviny na royal tea domů a při jeho pití si připomeneme marockou atmosféru a vždy nás překvapí ta úžasná chuť.
Posledním nákupem byly produkty z arganového oleje…. Žena měla nákup s bonusem, protože při balení vypadla prodejci lahvička s olejem z ruky a polila jí celé nohy J
Marocká kuchyně
Maročané jsou na svoji kuchyni hrdí.
Místní speciality:
Kuskus – nejznámější marocké tradiční jídlo sestávající z krupice dušené v páře, obložené kuřecím masem, skopovým, jehněčím nebo telecím masem a sezónní zeleninou
Tajine – hlavní jídlo, které se po dlouhé hodiny připravuje dušením ve speciálních nádobách, kdy různé druhy zeleniny, slepičí, jehněčí nebo rybí maso je smícháno s rýží.

Briouats – plněné taštičky z listového těsta
Brochette – malý kebab
Kebab – kousky jehněčího masa odkrajované z kusu pečeného na rožni
Kefta – karbanátky z mletého jehněčího masa
Ejben – měkký bílý sýr
Harira – hustá luštěninová polévka s rýží a kousky masa
Kab l ghazi – rohlíčky plněné marcipánem
M’hencha – závitek plněné mandlemi
Mechovi – rožněný skopec, peče se a podává zejména při velkých hostinách pod širým nebem nebo ve stanech
Pastilla – až 40 vrstev tenoučkého listového těsta, proloženého sladkou mandlovou pastou nebo masem z holoubat
Poulet – kuře na roštu „rote“ s olivami „aux“ plněné mandlemi, krupicí a rozinkami „djaja mahamara“
Náboženství
Státním náboženstvím Maroka je ISLÁM.
V arabštině znamená islám – odevzdání se do vůle všemohoucího Boha (Aláha), který člověka stvořil k obrazu svému. Islám byl člověkem zvěstován prostřednictvím proroka Mohameda.
Vyznavači islámu se nazývají Muslimové.
Korán – je svaté písmo Muslimů, kteří zároveň věří v každý božský původ každé svaté knihy. Protože se ale dřívější zvěstování nezachovala v původní podobě a bývala lidmi často chybně vykládána, byl prohlášen korán, který uznává všechny dříve seslané knihy (vč. BIBLE), za poslední knihu Boží. Korán se skládá ze 114 veršovaných kapitol (SÚR) dělících se pak na verše.
Pět pilířů víry
- věřit v jediného Boha a proroka Mohameda (ŠAHÁDA)
- 5 denních modliteb (SALAT)
- dodržovat půst v měsíci RAMADÁNU (SAUM)
- placení náboženské daně (ZAKÁT)
- jednou za život vykonat pouť do Mekky (HADŽ)
- svolávání k modlitbě (AZÁN)
Text azánu je ustálený a recituje se zásadně v arabštině zpěvným hlasem:
„Alláhu akbar (4x) ašhadu anna lá iláha illá llah (2x) ašhadu anna muhammadan rasúlú iláh (2x) hajja alá s – salát (2x) – hajja alá l – faláh (2x) – allahu akbar (2x) – lá aláha illá lláh“
„Alláh je veliký, vyznávám, že není jiného božstva kromě Boha – vyznávám, že Muhammed je posel boží, vzhůru k modlitbě, vzhůru k dobrému činu, Alláh je veliký – není Boha kromě Boha.“
Muslimské desatero
 1. Sloužit jen jednomu Bohu (motlitba, půst, almužna, pouť do Mekky a obrana víry)
 2. Péče o rodiče
 9. Nepodezírat bez důvodu
10. Nebýt domýšlivý

Ženy a islám
Jen málo co vzbuzuje tak rozdílné názory jako postavení žen v islámu. Jedním z nejvýraznějších znaků je bezesporu jejich zahalování. \jedni jej odsuzují jako náboženskou povinnost a muslimská šátek chápou jako symbol útlaku, jiní jej podporují jako výraz respektu vůči svému náboženství.
Co žena dává najevo svým zahalením:
- jsem zbožná muslimka
- moje víra je pro mě důležitá
- vážím si sama sebe
- mám svoje zásady
- mám respekt
- muži, držte si odstup
- vnímejte co říkám, ne jaké mám vnady
- nemám zájem o flirtování
- nesvádím cizí muže
- respektuji svého manžela a chci být nejkrásnější jen pro něj, ne pro cizí muže na ulici
- jsem seriózní
- jsem důvěryhodná
Svátky a slavnosti
Pohyblivé svátky
Islámské muslimské svátky jsou svátky pohyblivé, protože jsou závislé na lunárním kalendáři a oproti našemu gregoriánskému se každý rok posouvají až o 11 dní.
1. Nový rok (Muharram – jméno prvního islámského měsíce)
2. Ašura – koná se desátý den muharramu (šíitský svátek na památku zavraždění Hassana el Husseina, syna 4. Chalífy)
3. Den prorokova narození (rabi al awwal) – slaví se 12. den 3 měsíce muslimského kalendáře
4. Noc neviny – muslimové recitují v tuto noc přímluvy k Bohu, oslavuje se Prorokova cesta do Jeruzaléma a do nebe – 27. den 2. měsíce muslimského kalendáře
5. Noc osudu „lajlat al gadar“ – noc kdy Bůh předurčuje osudy všech na následující rok a kdy byly Mohamedovi seslány první verše Koránu – 27. Ramadánu
6. Ramadán – postní měsíc, jedná se o 9. měsíc islámského kalendáře
7. Malý svátek „al-aid-as-surin“ – konec půstu – 3 dny
8. Svátek oběti „Velký svátek al-aid-al-kbir“, den vyvrcholení pouti do Mekky. Každá muslimská rodina by měla obětovat berana jako připomínku Abrahámovi oběti. Slaví se 70. Den po Malém svátku, a to po 2 dny. Jedná se o nejvýznamnější muslimský svátek.
Státní svátky
Tyto svátky jsou pevně vázány na dny.
 1. ledna – Nový rok
11. ledna – Vydání manifestu nezávislosti roku 1944
 1. května – Svátek práce
30. července -   Den trůnu (nástup krále Mohammeda VI. na trůn)
14. srpna – Den provincie Sahara (Oved Eddahab)
20. srpna – Den revoluce, krále a lidu
21. srpna - Den mládeže
 6. listopadu – Svátek zeleného pochodu
18. listopadu – Den nezávislosti

Doprava
TAXI – v Maroku jezdí 3 druhy taxíků: grand taxi, petit taxi a sběrná taxi. Grand taxi mohou jezdit kamkoliv a jsou relativně drahým způsobem dopravy, malé taxíky mohou jezdit jen v obvodu konkrétního města. V každém městě mají jinou barvu.
Sběrné taxi pro 6 osob doplňují síť dálkových autobusů, mají pevné sazby a odjíždějí, když jsou všechna místa plná nebo zaplacená. Jejich nespornou výhodou je, že jsou rychlejší než autobusy.
AUTOBUSOVÁ DOPRAVA – hromadná autobusová doprava městská i meziměstská je místním obyvatelstvem poměrně hojně využívána pro svou cenovou dostupnost. Je to prakticky nejlevnější způsob dopravy, ale pro cizince může být jízda autobusem dobrodružná. Zastávky nebývají dobře označené, jízdní řády jsou neúplné či chybí, nebo jsou psány v arabštině.
PŮJČOVNY AUT – pro řízení automobilu je požadován věk nad 25 let a mezinárodní řidičský průkaz. Většina autopůjčoven, ale akceptuje i český řidičský průkaz. Před zapůjčením se řádně seznamte se smlouvou!!! a zaplaťte pojištění ( nemusí být automaticky zahrnuto v základní ceně) a informovat se na všechny podrobnosti ( pojištění je poměrně vysokou spoluúčastí a většinou se nevztahuje na poškození pneumatik, světel a skel). Silnice mezi hlavními městy jsou v dobrém stavu, doprava je však chaotická. Ukazatelé směru bývají v arabštině, na venkově nejsou vůbec. Nejvyšší povolená rychlost je 40 km/h v obci a je dobré ji dodržovat, policejní kontroly jsou poměrně časté.

Jazyk
Úředním jazykem je arabština. Značné rozšířená je ale i francouzština (2. úřední jazyk) a v berberských oblastech berberština. Na severu země je částečně zastoupena i španělština.
Marocká arabština se podstatně liší od klasické arabštiny či arabštiny moderní, kterou se mluví v Egyptě a státech kolem Perského zálivu. Maročané však rozumí i této arabštině, zejména pak té egyptské, díky provázanosti televizních seriálů.
Berberština se na území Maroka vyskytuje ve třech základních dialektech podle zeměpisné oblasti. Ačkoliv se jejich názvy mění, nejběžnější jsou :
- TARIFIT – v oblasti pohoří RIF a severního Maroka
- ZAIAN, TAMAZIGHT – oblast středního atlasu a středního Maroka
- TASHELHAIT, SOUSSI, CHLEUH – oblast vysokého atlasu, antiatlasu a jižního Maroka
Přibližně 25% obyvatelstva hovoří pouze některým z dialektů berberštiny. Berberština se nově zavádí i do školní výuky.
Vzdělanost
Přestože od roku 1963 platí všeobecná povinná školní docházka, je podíl negramotného obyvatelstva v Maroku téměř 50%, z nichž většinu tvoří dívky z venkovských oblastí.
V Maroku je 20 univerzit. Nejprestižnější je islámská vysoká škola ve Fésu založená roku 859 a velká státní univerzita v Rabatu.

Místní zvyklosti a mentalita
Maroko je islámská země, v níž je třeba ctít místní zvyky. V určitých objektech je tak nutné přizpůsobit své oblečení i chování místním zvyklostem. Téměř všechny mešity jsou pro turisty nepřístupné. Vyjímkou jsou jen 2 muslimské svatostánky a to Velká mešita v Casablance ( vstup zakázán pouze v pátek ) a tím druhým je malá mešita ( spíše mauzoleum) v Meknéz.
Místní průvodci, řidiči na výletech, hotelový personál , zavazadlová služba – všichni očekávají bakšiš. Nedat jej znamená nespokojenost.
Patriarchát je v Maroku silně zakořeněn. Ani polygamie není nic vyjímečného, ale dnes již mohou mít muži pouze 4 ženy. Mnoho z nich však žije v monogamním manželstvích přejímajících evropské zvyky. Přesto se nedivte, když se na úřadech, obchodech či v restauracích nebudou chtít se ženami vůbec bavit. Navíc do mnoha restaurací je ženám vstup zakázán. Pokud se žena nevhodně oblékne „krátké triko, sukně, podpatky“ mohla by se stát cílem agresivního útoku. Naopak střízlivé a méně nápadné oblečení je vhodné. Není totiž dlouho pryč doba, kdy ženy musely mít zahaleny nejen vlasy, ale i obličeje, kdy bez svolení muže, nesměly ani promluvit.
to platí pro Araby, Berberky byly naopak vždy rovnocennými partnery svých mužů.
Smlouvání je typickým koloritem každé arabské země, tedy i Maroka. Pokud si chcete koupit nějaký suvenýr, neváhejte obejít více obchůdků na tržišti a pokusně se zeptat na cenu. U té nejnižší začněte smlouvat. Pamatujte si, že cena, za kterou se dá vybraný kus koupit, je oproti navržené ceně třetinová. Nikdy neříkejte cenu jako první, nemáte šanci odhadnout reálnou cenu. Smlouvání je přitom nezbytností, protože vyjma turistických center nejsou nikde cenovky.
Fotografování – pokud budete chtít fotit místní lidi, je možné, že jim to bude vadit a nebudou s tím souhlasit. V turistických lokalitách jsou na focení zvyklí, problémy mohou nastat v odlehlých oblastech.